Tumblr a jeho vyžití pro průmysl a obchod

sdílet:

Důležitost sociálních sítí pro propagaci a podporu prodeje si již uvědomují prakticky všechny významné firmy. Mnozí si však vystačí pouze se stránkou na Facebooku. V poslední době začínají společnosti přicházet na jméno Twitteru, ale jsou zde i další méně známé platformy, se kterými se dá velmi době pracovat. Podíváme se na unikátní blogovací systém Tumblr a možnosti jeho využití pro marketingové a obchodní účely hlavně v oblasti nových materiálů a nanotechnologií.

V čem spočívá kouzlo tohoto blogovacího systému, jak si vede v porovnání s ostatními platformami? Nejdříve trochu historie. 

Otcem Tumblru je americký vývojář David Karp, jenž jej spolu se svým kolegou Marcem Armentem v únoru roku 2007 vypustil do internetových vod. Vítr do plachet nabral úžasně svižně – již po 14 dnech služba evidovala 75 000 registrovaných uživatelů. Zprvu spíše nekomerční sestava výletních plachetnic se změnila v obchodní flotilu v dubnu 2012, kdy se společnost rozhodla poskytovat placenou inzerci. O dva měsíce později přišla smlouva se značkou Adidas, která zde propagovala oděvní kolekce k fotbalovému mistrovství Evropy. Roku 2013 byl Tumblr odkoupen společností Yahoo!, jejíž portál je podle hodnocení serveru Alexa.com čtvrtou nejnavštěvovanější webovou stránkou na světě. Hodnota Tumblru byla vyčíslena na 1.1 miliardy dolarů (zhruba 23,6 miliard korun). Dnes zde působí více než 200 milionů blogerů, kteří zveřejnili přes 90 miliard příspěvků. O chod společnosti se stará zhruba 280 zaměstnanců. Systém je plně lokalizován do 13 jazyků a uživatelé zde denně zveřejní okolo 70 milionů příspěvků.

Češi a Tumblr

Alfou a omegou pro úspěch na sociální síti je demografické složení jejích uživatelů. Vyplatí se firmě zaměřené na domácí trh cílit na síť, kde se pohybuje jen mizivé procento potenciálních zákazníků? Dá se do budoucna počítat s tím, že Češi Tumblr objeví, stejně jako před časem objevili Facebook a nyní objevují Twitter a Instagram? Kdo dřív přijde, ten dřív mele, a v obchodě to platí dvojnásob. Tumblr má dvě zásadní výhody. Tou první je jednoduchost: vytvoření i správa blogu je intuitivní a neuvěřitelně snadná. Z toho plyne takřka nulová nákladnost: tuto práci hravě zastane člověk, který se již stará o další sociální sítě či PR. Druhou výhodou, jež maže nedostatek českých uživatelů na Tumblru, je nezávislost na sociální síti. Každý blog zde má unikátní doménu třetího stupně, která je veřejně přístupná světu, dohledatelná přes vyhledávače a libovolně odkazovatelná. Jinými slovy, můžete si zde založit firemní blog, který bude plnit stejnou funkci jako blog založený kdekoli jinde, a k tomu můžete čerpat mnohé z jeho jednoduchosti a benefitů sociální sítě.

A jak si Tumblr konkrétně vede v České republice? Kolik Čechů službu aktivně využívá, kdo zde bloguje, kdo blogy čte? Oficiální statistiky pro tak malou zemi jsou těžko k nalezení, je však jasné, že z oněch 200 milionů uživatelů bude jen nepatrné procento z české kotliny. Podle serveru Alexa.com je tumblr.com 75. nejnavštěvovanější doménou v ČR, hned za slevovým portálem slevomat.cz. V porovnání s ostatními blogovacími systémy příliš neztrácí – blog.cz je na 69. místě, wordpress.com na místě 70. Suverénně vede blogspot.cz na 39. pozici. Přehled sociálních sítí a blogovacích systémů, které jsou u nás nejvíce navštěvované, si můžete prohlédnout na výše uvedeném grafu. Na Facebooku má Tumblr přes deset tisíc českých fanoušků (podle socialbakers.com). Tumblr u nás není tak populární jako například ve Spojených státech, přesto má nezanedbatelný počet českých návštěvníků. Z komunitních funkcí pravděpodobně nevytěžíte tolik, jako kdybyste působili na anglicky mluvícím trhu, nicméně i tak mohou přijít vhod. Navíc zde číhá velký potenciál. Lidé objevují sociální sítě tzv. skokově – po delším období pomalého růstu přijde zlom, kdy počet uživatelů raketově naroste. Tak tomu bylo například u Facebooku kolem roku 2010 a v poslední době také u Twitteru. Je proto lepší platformu objevit a „zabydlet se“ na ní už s předstihem. Navíc díky tomu, že na síti Tumblr zatím nemá profil zdaleka takové množství českých firem, může vaše společnost snadno vyniknout.

Zákazníci vás budou milovat

A jaké je složení uživatelů podle dalších aspektů? Blog unwrapping.tumblr.com, který čerpá z informací statistického portálu quantcast.com, uvádí, že Tumblr používají více ženy, které tvoří 56 % návštěvníků. Více než polovinu z celkového počtu tvoří mladí lidé mezi 18 a 34 lety (27 % ve věku 18–24, 28 % ve věku 25–34). Nezanedbatelnou část tvoří i návštěvníci mladší 18 let (12 %) a straší 45 let (dokonce 18 %). Uživatele Tumblru nejvíce zajímá humor, hudba, umění, zábava, literatura, jídlo, sociální problémy, obchod a móda. Zajímavou statistiku pro prodejce přináší opět blog unwrapping.tumblr.com. Uvádí, že 90 procent uživatelů chtělo vlastnit nějakou věc, kterou zahlédli na svém dashboardu (hlavní panel, kde se uživatelům zobrazují příspěvky jimi odebíraných blogů), a 50 procent si ji dokonce koupilo.

Dobře spravovaný blog na Tumblru s kvalitním obsahem a dobrou komunikací s uživateli může významně přispět k pozitivnímu obrazu firmy. Existuje mnoho společností, které svůj marketing postavily na budování značky a komunity uživatelů, která na firmu takříkajíc nedá dopustit. Na Tumblru je mnoho mladých uživatelů, kteří se neřídí pouze technickými parametry, ale řeší, co zrovna „letí.“ Díky citlivé a kvalitní práci s touto sortou zákazníků se dnes čekají hodinové fronty na nové iPhony. Kvalitní, kreativní a osobitou prací můžete i vy pomocí Tumblru vytvořit značku, kterou budou lidé milovat. Důležité je najít osobitý styl a vzbudit v lidech pocit, že je využívání vašich služeb či kupování vašich produktů minimálně v souladu s jejich životním stylem, není-li to pro ně přímo nezbytné. Značka oblečení může pro mladé znamenat například spolupráci s populárními interprety, na Tumblru lze nabízet soutěže o lístky zdarma na koncerty, zveřejnit exkluzivní foto kapely s věnováním pro zákazníky firmy a podobně. Interpret může využít funkci „reblog,“ čímž na váš blog upozorní své fanoušky, kteří vás mohou dále sledovat.

Nepřeberné množství nabídek

Na Tumblru můžete mít i více blogů, přičemž každý bude mít jiný účel. Jeden může sloužit čistě k oznamování zpráv ohledně chodu společnosti, další může být zaměřen na mladou klientelu a tak dále. Můžete si založit blog přímo pro účely virální kampaně (deník cestovatele předvádějícího bizarní tance na všemožných místech světa – viz kampaň Where the Hell is Matt?) nebo založit odborný blog zaměřený na téma, které souvisí s činností vaší společnosti. Mnoho úspěšných e-shopů vzniklo z původně komunitních portálů, které se komercializovaly až poté, co si vytvořily velkou základnu fanoušků. Prodejce elektroniky může založit odborný blog o čtečkách e-booků, výrobce biopotravin online kuchařku s recepty na zdravé pokrmy. Samozřejmostí je následné propojení s obchodem – například pomocí odkazů na e-shop.

Foto: The Economist na Tumblru zveřejňuje zajímavé infografiky

Založení Tumblru je extrémně jednoduché. Systém vás takříkajíc vodí za ručičku hned od prvního okamžiku. Po registraci vám pomocí vyskakovacích bublin předvede nejvýznamnější funkce systému a pomůže vám i při přizpůsobování vzhledu a tvorbě obsahu. Již po deseti minutách od registrace můžete mít blog, za nějž se nebudete stydět. Užitečné tutoriály a rady ke tvorbě a přizpůsobování blogu naleznete například na blogu lifenofear.tumblr.com. Důležité je Tumblr integrovat s ostatními marketingovými prostředky, především se sociálními sítěmi. Příspěvky Tumblru lze sdílet na Facebooku i Twitteru a obráceně můžete zase na Tumblru sdílet fotky z Instagramu. Také na oficiálním webu společnosti nesmí odkazy na sociální sítě a blogy chybět. Tumblr poskytuje široké možnosti pro komunikaci s klienty. Povolíte-li v nastavení funkci Ask Question, mohou vám uživatelé Tumblru pokládat otázky. Pokud dovolíte dotazy i anonymům, může se vás zeptat kdokoli na cokoli. Otázka přijde správci stránky do schránky, kde na ni může odpovědět a zveřejnit ji na blogu. Dotaz s odpovědí mohou samozřejmě ostatní dále sdílet nebo si jej oblíbit, jedná se o plnohodnotný příspěvek.

Registrovaným uživatelům můžete odpovědět i soukromě. Komunikaci s klienty byste neměli podcenit. Nebudete-li reagovat na pokládané dotazy, může to image vaší firmy poškodit. Na druhou stranu, kvalitně a rychle zodpovězené dotazy potěší nejen tazatele, ale mohou být přínosem i pro ostatní uživatele či návštěvníky blogu. Pokud se vám dotazy množí a opakují se, můžete si vytvořit vlastní stránku s často pokládanými dotazy (FAQ). Toto řešení už je trochu technicky náročnější, s návodem na stránkách (http://flairey.tumblr.com/post/12559096631) jej však může s trochou snahy a přemýšlení zvládnout téměř každý. Významným benefitem Tumblru je vysoká míra svobody a rozmanitosti, což platí nejen pro obsah, ale i pro formu. Tumblr povoluje explicitní obsah, čehož může využít například společnost zaměřená na erotické služby či vydavatel časopisu s neslušnými vtipy. Takový blog však musí být v nastavení označen jako NSFW (nevhodné pro práci). Většina firem tuto výhodu nepotřebuje, každé však přijde vhod volnost formy.

Podpora kreativity a svobodné tvorby

Filozofií Tumblru je podpora kreativity a nevázanosti, proto jsou blogy maximálně přizpůsobitelné. Můžete si vybrat z řady připravených šablon, které jsou zdarma, případně si koupit placenou či navrhnout vlastní. Poslední možnost již vyžaduje širší znalosti HTML a CSS, umožní vám však ušít stylový blog na míru obchodní strategii a image vaší společnosti. I předpřipravené šablony lze však poměrně snadno upravovat. Typy příspěvků jsou též extrémně variabilní. Tumblr je ideální pro krátké až středně dlouhé příspěvky, nicméně nic vám nebrání napsat a zveřejnit i delší článek. Existují jistá omezení na počet fotografií a příspěvků za den, ta však na běžné používání nemají vliv a slouží především jako obrana proti SPAMerům. Tumblr umožňuje rychle zveřejnit sedm typů příspěvků: Univerzální text, který lze využít pro prakticky libovolný obsah, jenž můžete formátovat pomocí vestavěného editoru nebo HTML kódu. Dále můžete nahrát fotografie, a to jak ze svého počítače, tak z externí adresy URL. Tumblr také umožňuje snadno nahrát citaci či přepis rozhovoru. Tyto dva typy příspěvku pak automaticky zformátuje do korektní podoby. Dále můžete nahrát audio příspěvek. Opět ze svého počítače nebo s využitím externí adresy URL, nebo lze příslušnou skladbu vyhledat v systému. Tumblr je integrovaný se službami jako Soundcloud nebo Spotify. Podobně funguje i video příspěvek, který můžete vložit z externího zdroje ve formě adresy URL či speciálního kódu HTML nebo nahrát ze svého počítače. Videa nahraná z počítače přímo na server jsou však omezena na 5 minut denně a musí být ve formátu mp4, proto je lepší využít externí služby pro streamování videí, například Youtube nebo Vimeo. Tumblr také, na rozdíl od Facebooku či Twitteru, umožňuje zveřejňovat „živé“ pohyblivé obrázky ve formátu GIF. Do svého blogu můžete integrovat externí moduly, například systém komentářů Disqus.

Foto: Takto vypadá „dashboard“ – zde se uživatelům zobrazují nejnovější příspěvky z odebíraných blogů

Každý příspěvek můžete opatřit tagy. Tagy jsou extrémně důležitou součástí sociálních sítí, kterou byste neměli opomíjet. Jedná se o klíčová slova či fráze, která stručně popisují, o čem váš příspěvek je. V sociálních sítích tyto tagy bývají uvozeny mřížkou (#, anglicky hash – proto se jim také říká hashtagy). Uživatelé mohou vyhledávat příspěvky podle hashtagů, a to v rámci celé sítě, odebíraných blogů nebo jednoho konkrétního blogu. Správně použité tagy tak napomohou snadnější kategorizaci vašich příspěvků a mohou k vám přivést další návštěvníky. Můžete spustit dlouhodobou reklamní kampaň s úderným názvem a související příspěvky pak označovat jedním hashtagem. Nezapomeňte však, že stejné tagy může používat každý a nešikovně vedená kampaň může být zneužita vtipálky či konkurencí. Vzpomeňme například nedávnou předvolební kampaň ODS #volim_pravici, která se nakonec obrátila proti straně samotné. Určitá část hashtagů by měla sloužit brandingu – například název produktu, firmy či kampaně. Další tagy by měly být obecnější, tak, aby pomocí nich mohli vyhledat příspěvek i lidé, kteří zatím o vaší značce nemají ani tušení, pouze spadá do jejich okruhu zájmů – pro novou kolekci běžeckých bot se dá například použít #shoes, #fashion, #running. Nakonec použijte i vágní tagy, které souvisí s image vaší společnosti a které lidé rádi vyhledávají. Příkladem budiž hashtagy typu #beauty, #lifestyle, #sexy apod. I v případě, že provozujete blog pouze v češtině zaměřený na českou klientelu, je vhodné zahrnout také anglické tagy. Hashtagy pro tento článek by například mohly být #tumblr, #business, #socialmedia, #microblogging, #salesmanager.

Můžete se „přiživit“ na populární události či trendu. V době mistrovství světa v kuličkách zveřejníte fotografii, jak zaměstnanci firmy cvrnkají kuličky a popíjejí pivo, které vyrábíte, a opatříte ji tagy #kulicky2015, #znackapiva, #nazevpivovaru, #pivo, #sport. Podobně lze využít různých internetových trendů, jako byla v nedávné době například kbelíková výzva (Ice Bucket Challenge). Názory na optimální počet tagů se různí, platí zde však zlaté pravidlo, že méně je někdy více. Více než 8 hashtagů byste měli používat jen ve výjimečných případech. Ideální počet je okolo pěti.

O důležitosti pravidel a nevyčerpatelnosti tématu

Pro používání Tumblru platí podobná obecná pravidla jako pro ostatní sociální sítě. Nezveřejňujte kontroverzní či urážlivý obsah, vyvarujte se přílišného „spamování“ a nepodceňte komunikaci s uživateli. Při dodržení těchto pravidel se z vašeho blogu může stát nenáročný, jednoduchý a vysoce efektivní marketingový nástroj. V dalším příspěvku se podrobněji podíváme na firmy, které již na Tumblru svůj blog mají, ukážeme si, jaké metody používají pro podporu prodeje a zlepšení PR a probereme praktické příklady pro různá odvětví. Zamyslíme se nad tím, zda se vyplatí placená inzerce na Tumblru a porovnáme její výhody a nevýhody s inzercí na jiných sítích. V praxi se zaměříme na to, jak vytvořit příspěvek, který bude mít co největší dopad, jak často na Tumblru příspěvky zveřejňovat a jaké typy jsou pro marketing nejvhodnější. Nakonec si řekneme, jak blog optimalizovat pro vyhledávače a mobilní zařízení a poradíme několik tipů a triků pro efektivnější používání služby.

 

Užitečné webové odkazy

http://www.hongkiat.com/blog/tumblr-tips-tricks-tools/ – Tipy, triky a nástroje pro Tumblr. Na stránkách jsou i další užitečné články.

http://themesthatyoulike.tumblr.com/ – Šablony zdarma.

http://socialclinch.tumblr.com/ – Blog o sociálních sítích a marketingu.

http://trendandearn.tumblr.com/ – Delší články o sociálních sítích, infografiky, tipy.

Nanotechnologie a nové materiály

https://www.tumblr.com/search/nanotechnology

http://nanotechnologyworld.tumblr.com

http://genesisnanotech.tumblr.com/post/105456686096/silver-nanoparticles-can-nanotechnology

 

 

 

Autoři: 

Autor studuje informatiku na Provozně ekonomické fakultě ČZU v Praze. Pracuje v oblasti informačních technologií a jako překladatel a publicista 

Obrázek uživatele ruzicka

ruzicka